Geweldig voorbeeld van reclame

Adverteren is een promotionele communicatie die een expliciet onderschreven, niet-identiek bericht gebruikt om reclame te maken voor een bedrijf, product of concept. Sponsors van advertenties zijn meestal grotere bedrijven die hun goederen of diensten aan het grote publiek willen aanbieden. Meestal zijn het gevestigde bedrijven of overheidsbedrijven met een langdurige reputatie op de markt.

Het belangrijkste medium voor moderne reclame zijn de gedrukte media, zoals kranten en tijdschriften. Moderne reclamepraktijken omvatten gedurfde reclameboodschappen, wijdverbreid gebruik van afbeeldingen en een consistente stijl. Moderne advertenties zijn niet langer alleen bedoeld om het verhaal te vertellen, maar ook om koopbeslissingen te beïnvloeden. In kranten bijvoorbeeld worden advertenties steeds vaker binnen de inhoud geplaatst, waardoor de aandacht van de lezer direct op de advertentie wordt gevestigd. Deze praktijk is vooral duidelijk in roddelbladen, die vaak bogen op het grootste aantal advertenties in een bepaalde sectie van de krant.

Een ander steeds gebruikelijker medium voor reclame is het gebruik van billboards. Zoals de naam al doet vermoeden, worden billboards permanent langs straten geïnstalleerd, zodat bestuurders zowel een referentiepunt als advertenties hebben. Vaak zijn billboards bedoeld om een ​​bepaalde boodschap over te brengen, zoals een autodealer of een advertentie voor een lokaal bedrijf. Sommige moderne vormen van reclame zijn ook gedeeltelijk interactief en bevatten video-elementen. Recente technologische innovaties stellen consumenten zelfs in staat om te communiceren met advertenties op billboards en deze zelfs te controleren.

Gedrukte media, televisie en radio worden ook veel gebruikt voor directe promotie. Televisiereclame bijvoorbeeld gaat bijna altijd vergezeld van een vooraf opgenomen commercial, vaak in de vorm van een televisiereclame. Radioreclame kan zowel op muziek gebaseerd zijn (zoals in commercials voor muziekartiesten) als volledig live (in het geval van een weersvoorspelling). Op muziek gebaseerde advertenties gaan vaak gepaard met korte interviews met de artiest of band, waardoor de luisteraar soms de kans krijgt om meer over de artiest of band te horen.

Internetreclame is nog zo’n geweldig voorbeeld van direct marketing. Het internet biedt oneindig veel mogelijkheden voor bedrijven om te adverteren voor zowel bestaande klanten als potentiële klanten en om een ​​zeer zichtbare aanwezigheid op internet te creëren. In die zin staat internet niet alleen reclame voor diensten en goederen toe, maar geeft het ook het publiek dat de advertentie te zien krijgt de kans om met de advertentie te communiceren.

Voor de meeste bedrijven zijn exposure, zichtbaarheid en invloed echter minder belangrijk dan de effectiviteit van de advertentie. Terwijl kranten bijvoorbeeld nog steeds een grote populariteit genieten bij veel mensen, kunnen televisie- en radioreclame grotendeels worden genegeerd door de gemiddelde lezer. Zelfs wanneer billboards effectieve reclamemiddelen zijn, vertegenwoordigen ze nog steeds een relatief klein deel van de totale oppervlakte van de ruimte die aan kranten wordt besteed. Dit betekent dat bedrijven mogelijk stappen moeten ondernemen om niet alleen zoveel mogelijk kijkers te trekken, maar ook om ervoor te zorgen dat de advertentie zo effectief mogelijk is als communicatiemiddel.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *